måndag, september 26, 2005

Per aspera ad astra

Jag valde titeln för att symbolisera hur mitt liv har utvecklats. "Genom svårigheter till stjärnorna" alltså. Det är så det känns. Fast jag är inte riktigt framme än.

Det ligger sammanlagt 14 böcker utspridda på mitt skrivbord. Och sex på golvet. Ja, jag pluggar. Litteraturvetenskap. Ha.

Just nu läser jag Bibeln. Eller vissa utvalda delar av den. Och blir arg. Visst finns det fina värderingar, men en hel del är faktiskt sexistiskt skitsnack. Som hör till tiden den skrevs på, javisst. Det är därför det är så viktigt att inte vara bokstavstroende. Tror jag. Missförstå mig inte nu; jag beundrar folk som kan tro. Mer än allting annat, nästan. Men jag anser att man måste tolka just Bibeln utifrån sin nuvarande situation. Så det så.

Förutom Bibeln så är det texter från den grekiska antiken. Sofokles och co. Somligt är riktigt bra, även om jag föredrar det mer moderna, som man lättare kan identifiera sig själv med.

Min gröna plastanka har föresten fått en ny innebörd. För ledtråd angående detta, var vänlig besök http://www.shesheshe.se. Tack Lina. Du förgyllde min eftermiddag. :)

Imorgon blir det mer jobb på Cityakuten. Gröna kläder och vita träskor är jättesexigt, believe me. Jobba hela veckan; läsa, läsa, läsa; sedan servera drinkar i baren; och så eventuellt en snabbvisit till Arvika. Let's see, shall we?

Ex animo/M

Inga kommentarer: