tisdag, juli 20, 2010

Lidingö nästa

På väg...

Nämen tjena,

Mycket medveten om att jag är världens sämsta bloggare för tillfället. Man SKA ju inte skriva långa inlägg sällan, utan korta inlägg ofta. Jag vet det. Men det går inte just nu. Jag är upptagen med livet. Sug på den, ni.

Idag är det tisdag och jag är ledig. Sedan jag skrev sist har jag spenderat tid i Hälsingland med päronen och delar av släkten, jobbat som en tok och åkt och badat med några av kollegorna på jobbet. Hela dagen i söndags, bland annat - och det var verkligen urmysigt. Vädret har varit alldeles spektakulärt ett tag nu och vi får väl se hur länge det lyckas hålla i sig.

Sedan har jag varit i Stockholm och skrivit på kontrakt för lägenheten på Lidingö också. Jodå, jag fick den. Har frågat mina frågor, landat någorlunda i det hela och nu är det klart. Officiellt min från 1a september, men förhoppningsvis kan jag flytta in dagarna innan. Den 28e augusti (en lördag) jobbar jag min sista dag på jobbet. I fredags sa jag upp både det och mitt älskade lilla kyffe.

Den 30e juni är det introduktion på Litteraturvetenskapskursen på Stockholms universitet och veckan efter det börjar första delen av vinkunskapskursen på distans från Grythyttan. Någonstans mitt i allt detta ska jag väl börja titta på Systembolagsjobb i Stockholm också. Målet är sedan länge Regeringsgatan, men ska jag hamna där på en gång lär jag behöva ett jävla flyt. Nåväl. We'll see.

Landat, föresten? Att jag har landat i det här? Ha! Jag försöker mest undvika att tänka alltför mycket på vad det är jag håller på med, med risk för att bli sittande, apatisk, stirrandes ut i tomma intet. Och idag är jag som sagt ledig. Sov betydligt längre än väntat och vädret är inte tillräckligt soligt för att gå ut och lägga sig i bikini. Så nu sitter jag här. Och stirrar.

Jag måste packa! Kontakta nuvarande hyresgäst. Städa. Planera. Registrera mig på kurser. Lyckas ta mig till IKEA. Inreda en helt ny lägenhet. Förmodligen måla om en hall. Förlita mig på mina vansinnigt upptagna föräldrar. Och mitt i allt detta försöka hitta någon slags makalös inspiration till ännu en 150 %-höst. Om inte mer.

100 % litteratur. 25 % vinkunskap. Och, om jag har tur, kanske 50 % jobb också. Nå, 175 då. Men. När jag tänker efter. En av de bästa och roligaste höstarna i mitt liv pluggade jag 100 % och hade TVÅ jobbb. Hösten 2005. Det var grejer det. I've done it before and I can do it again.

Värst just nu känns hela själva avskedsgrejen. Främst jobbet. Vänner kan man hälsa på. Ja, vad fan. Jag lär hälsa på på jobbet också. Ska lägga ner hela min själ i att inte böla för mycket sista veckan. Den som lever får se...

Jobbar veckan ut, helgen inklusive. Snart ska jag ta mig i kragen och cykla till billiga ICA Väst ute i Flogsta. Senare blir det promenix och middag med Kristin. Nästa vecka återstår 3 jobbdagar innan jag sätter mig på tåget till Mora på torsdagsmorgonen. Kära Dalarna. Precis vad jag behöver.

Att lämna Uppsala. Kändes länge som den naturligaste saken i världen. Jag hade ju aldrig tänkt bli kvar här. Det var aldrig aktuellt. Framför allt inte så här länge. Men så kom saker emellan. Folk. Jobb. Och känslor, för all del. Nu när det är dags och avgjort och klart så känns det lite vemodigt. Såklart.

Jag tycker om den här stan. Mitt enorma vinintresse fortsatte att frodas här. Jag har träffat otroligt mycket härliga människor. Jag har fallit (2 gånger) och jag har överlevt. Det också. Tre galna Valborgsfiranden senare... Man skulle kunna fortsätta i en evighet. Det får helt enkelt bli en krönika vid senare tillfälle. Hepp!

Inga kommentarer: