måndag, augusti 25, 2008

Lovelayh!

Utsikten från penthousehotellet.


The beach at night.

Och tillbaka i Sverige igen! Mer solbränd än jag någonsin kan komma ihåg att jag varit och mycket belåten med detta faktum.

Alltså. Sardinien var grymt. Vi har solat, badat, ätit och druckit vin. Och G&T. Och lite Corona. Det är ungefär det. På grund av 'over bookings' på vårt bokade hostel blev vi till en början utslängda på gatan, planerade att sova på stranden, men hamnade sedan på penthousevåningen på lyxhotell. För en natt. Sedan blev det till att vandra runt i minst 35-gradig hetta och leta boende. Det hela slutade med att vi hyrde en liten lägenhet för 1000 euro och det kunde inte ha slutat bättre, lemme tell ya. Personalen var underbar och vi sparade in våra förlorade budgetpengar på boendet i och med att vi kunde laga mat själva - med råge!

Jag har nog aldrig förut ätit pizza tre gånger på en vecka, men det var det värt. Fruktar numera första gången jag ska till att äta en svensk igen, med tanke på hur sanslöst gott det var. Tänk bara: pizza med rökt lax och cream cheese och pizza med färska tomater och ruccolasallad! Mums! Dessutom har jag lärt mig en del italienska.

Gårdagskvällen spenderades med Linköpingsbrudarna och det var lika underhållande som vanligt. Tre liter vin och hur mycket mat som helst senare... I veckan blir det till att skruva ihop möbler, SHOPPA (lööön imorn!), träffa folk och handla kräftor och vin till fredagens kräftskiva. Träna ska jag göra också, samt leva på wokade grönsaker efter semesterns brutala syndande.

Sedan ska jag faktiskt ta mig i kragen och bege mig hem till Uppsala för att åtminstone ge intrycket av att vara en seriös student. C-uppsats på spanska, alltså. Shit pommes frites...

Jag tror jag har läst inte mindre än 13 böcker i sommar. Det bara blev så. Ny favorit är Maria Ernestam. Hennes 'Busters Öron' och 'Caipirinha med Döden' är förvånansvärt olika, men lika välskrivna, var och en på sitt sätt. Dessutom rekommenderar jag 'Tusen Strålande Solar' av Khaled Hosseini och 'The Secret Lives of People in Love' av Simon van Booy - en av de mest enastående vackra böcker jag någonsin har läst, där språket hör hemma på ett konstgalleri.

Spana in mina bilder från Italien på Picasa och besök omedelbart min nya, vad som kommer att bli spektakulärt bra [ha!], vinblogg på http://dryckeskultur.blogspot.com!

Inga kommentarer: