tisdag, mars 20, 2007

Allt detta fantastiska krångel

Bara utifall att det skiter sig med spanskan... så råkade jag hitta två små kurser jag nästan hellre vill läsa - och sökte dem också.

Det är ju så här att eftersom jag har råkat läsa så många språk, så är spanska mitt D-språk och för att kunna läsa språk på universitetsnivå måste man ha läst B- eller C-nivå. Nu har ju jag även studerat spanska ett år i New York, men det betyder utlandsbetyg och bara det är ett himla krångel.

Jag får helt enkelt förbereda mig på att bli bedömd utefter 'reell kompetens'. Först får man skriva ett skrytbrev till antagningsenheten på universitetet man ansöker till och tala om hur jävla fantastisk man är - fastän man inte har tillräckligt med utbildning. Sedan blir man eventuellt tvungen att åka dit och bevisa det hela också. Ha. Lovely.

Tillsvidare hoppas jag nästan att det istället för spanska blir en Fackspråklig kurs i engelska, med juridisk inriktning (vem har skräddarsytt en kurs för att de visste om de exakta planerna för min översättarutbildning? Jag bara undrar...), 15 hp, samt (tada!) Norska: språk och kultur, 15 hp (Lina, om du läser det här. Jag försöker inte kopiera ditt liv med flit. Det är bara det att... norska ÄR ju så oemotståndligt sexigt!)

Jag valde Litteraturvetenskap B också. För säkerhets skull. Om allting annat skiter sig. Och det är ju trots att mitt liv vi talar om här... 'Vänta dig det värsta i alla tänkbara situationer, så kanske du inte blir alltför besviken...' Ja. Ungefär så. Pessimism är fantastiskt...

Inga kommentarer: