tisdag, mars 27, 2007

Eurovision - humor på hög nivå


Om ni inte har gjort det än; gå in på www.svt.se och klicka er fram via mediaspelaren till Eurovisionbidragen. Det finns en direktlänk på förstasidan.

Mitt första intryck är att flera länder verkar ha fått det hela om bakfoten och tror att det hela numera handlar om hårdrock. Tack för det, Lordi. Finlands egen låt är lite åt det tyngre hållet, men det är en kvinna som sjunger, och det blandas upp med rock och pop. Påminner lite om Evenescence, faktiskt. Och så är hon snygg.

I Rumäniens bidrag spelar en snubbe gitarr uppe i rymden. Det sjungs på engelska, rumänska, franska och spanska (bl.a.) (!). Jag gissar på att de tror att alla charmas på det sättet. Irland har ett vansinnigt traditionellt nationalbidrag, och alltså inte en balladsjungande man. Den är flummig, men ganska söt. Schweiz gastar om att vampyrer minsann lever och jag skakar halvroat på huvudet.

Ukraina tar LÄTT hem priset som årets konstigaste bidrag - alla kategorier; sång, text, utstyrsel och framträdande. Jösses och hjälp... Fast det är nästan så att de får dela titeln med Israel, där en skum ung man sjunger lite halvtraditionellt i verserna, för att sedan förvandla refrängen till något hårdrocksinspirerat. "The world is full of terror, if someone makes an error, he's gonna blow us up... There are some crazy rulers..." Jag undrar om Bush planerar att titta på det här? Hahaha. Underhållande är det i alla fall.

La France om några har totalt övergett den vanliga gamla trista balladen och väljer istället en ung kille som sjunger på dålig engelskfranska (???) om gamla minnen. Skumt, skumt. Och Spanien har satt ihop världshistoriens sötaste, gayigaste pojkband som sjunger hur mycket de älskar sina liv. Ha.

Och England... Whattt? En flygbesättning dansar runt som idioter och skriksjunger att de tydligen 'flyger flaggan' för sitt land. Lycka, lycka, tjo och hopp, ungefär. Inte direkt en favorit. Dessvärre fastnar det relativt lätt.

Tyskland förvånar mest genom att inte vara konstigt och oförståeligt. Jag tycker faktiskt det är lite halvcharmigt. En kille sjunger någon slags 50-talsbluesrockpop (ni får ursäkta mig; om det är något jag INTE kan så är det att kategorisera musik...). Frauen regier'n die Welt... Ja, das ist klar... Bah.

Ryssland satsar på ultramodern MTV-pop på hög nivå med vackra flickor. Det gör flera andra länder också, Polen t.ex. Grekland kör istället på en snygg kille som sjunger om en snygg tjej. Mycket originellt - inte. Men det fastnar ju det också.

Min felaktiga bild av danskar som alkoholiserade rasister krossas, tack och lov, fullständigt av Peter Andersens 'Drama Queen'. Ett land som röstar fram detta kan inte vara helt och hållet ute och snurra. Haha. Eller det kanske är ironi på hög nivå? Vem vet... Norge skickar f ö en medelåldersbimbo som sjunger 'ven a bailar con migo' och jag känner inte direkt att jag förstår mig på hur vårt kära grannland tänkte där.

Personligen gillar jag Österrike. Modern poprock. Lovely. Till min stora förvåning gillar jag också Ungerns högst ovanliga bluesbidrag. Woof! Moldavien sticker ut med sitt rockiga, bitvis balladaktiga, bidrag, med tillhörande fiolspel. För att inte tala om Vitryssland som också har en rockig variant, men mycket bättre. Fast allra bäst är naturligtvis The Ark. Partisk, jag? Äsch då.

Inga kommentarer: