tisdag, juni 22, 2010

Några vingårdar senare

Sanslöst belåten mitt i allt det heliga

Så fina små hus med tillhörande blommor

Avgudar rosor!

Yum, yum, yum...

Innan lördagens middag. Bah. Posing like a crazy lady...

I Colmar i söndags

En typisk vinproducentträdgård (!)

Godkväll, kära ni, såhär på årets absolut ljusaste dag. Nu blir det bara mörkare... Haha. Förlåt! Det låter så himla hemskt och det är verkligen inte min mening att vara negativ. Inte när jag är så nöjd och belåten.

Igårkväll, precis lagom för att se Spanien (tack och lov!) slå Honduras med 2-0, landade jag i Uppsala. Efter att ha åkt bil, flyg, buss, tåg och buss igen. Puh! Idag har jag jobbat hela dagen (läs: 10 h) och imorn blir det faktiskt 09-21. Sedan har jag ungefär 3 h på mig innan jag bör sova att; kasta mig för att se Tyskland spöa Ghana (det måste de fan göra!), preppa och packa. Torsdag jobb 09-19.30 och sedan ska jag möta upp min kära Sabina på stationen för att ta tåget upp till Hälsingland. Livet flyger förbi, men det är lugnt, för jag hinner andas däremellan.

Alsace. Alsace var fantastiskt. Vackert, minst sagt sagolikt, charmigt och riktigt litet. Är man inte vinitresserad kan man åka dit enbart för att titta på blommor (rosor!). Varje litet hus har en tillhörande rosenträdgård. Absurt, men sant. För att inte tala om storkar! De är överallt och så stora!

Så fort mamma och jag hade landat slängde vi oss iväg till hotellet (världens sötaste!) och sedan vidare för att börja provsmaka vin. För att läsa mer om själva vindelen och hur provsmakandet går till, titta in på min vin- och dryckeskultursblogg här.

Efter fredagens ynka 3-4 producenter slängde vi oss i hotellets relaxavdelning och simmade och badade jacuzzi. Min middag den kvällen; lax, surkål (typ Alsaces nationaltillbehör, minst sagt) och helt fantastiskt enkel potatis. Givetvis med ett glas gewürztraminer till.

Lördagen var helgalen, men underbar. Vin och mat från morgon till kväll. Middagen på kvällen blev en helt fantastisk kantarellrisotto som jag sent skall glömma. I övrigt har jag ätit så kallade "tartes flambées" som vi först trodde var pajer, men efter ett antal försök insåg vi att det är sanslöst tunna pizzor. Jag har ätit en med chèvre och valnötter och en med lax och lök. Hur gott som helst! Och givetvis Alsacevin till. Både mera gewürz och pinot gris.

I måndagsmorse hade min stackars mage ett samtal med mig. Nej, sa den. Nej, Matilda. Nu har jag fått nog. Du äter inte mer (get)ost, croissanter, socker eller fett nu, för då får jag spader. Inget mer vin heller. Råris, vitaminer och grönt te, tack! Så nu lyder jag. Ja, fram tills på fredag, alltså. Ha.

10 flaskor läckert Alsacevin blev det. Mina päron köpte hela 75. Kan ni fatta!? Det ska jag också göra, så fort jag bara har lite cash över. Lita på det. Med tanke på att brorsan och pappa stannade i Tyskland på vägen hem med bilen har jag lite att hämta där också. Sweet!

Fotboll har det minsann också blivit. I alla fall Brasilien-Elfenbenskusten. Dessa hopplösa fintare! Det är så att man får spader. Ikväll slog (tillslut!) Argentina Grekland och Sydkorea gick vidare i och med 2-2 mot stackars Lagerbäcks Nigeria. Jag har fortfarande inte beslutat mig för vem jag ska hålla på, men det lutar åt Argentina. Om inte Spanien tar sig i kragen någon gång snart, förstås. Portugals seger med 7-0 vad för övrigt galet imponerande. Just saying...

Hur länge jag blir kvar uppe i stugan återstår att se, lite beroende på om jag lyckas byta bort ett förmiddagspass på tisdag nästa vecka. Vi lär höras när jag är tillbaka i stan, helt enkelt.

Ha nu en galet trevlig Midsommar. I know I will.

Inga kommentarer: