fredag, september 24, 2010

Flyt och passion


Nu jävlar, hörrni. Nu börjar det hända grejer här. För 1,5 vecka sedan hade jag en helt annan bild av hur min höst skulle se ut. Men nu! Jösses.

Ett mer eller mindre (vad som lär bli) heltidsjobb senare (den här veckan har jag/ska jag jobba 6 dagar...), med ett varugruppsansvar (RÖDVIN!) som jag aldrig hade kunnat drömma om och med allra största sannolikhet officiellt dryckesprovningsansvarig (nu vickar jag) redan till vintern. Har jag flyt eller har jag flyt? ;-) Att ha "råkat" gå in på precis rätt butik vid precis rätt tillfälle, som fullständigt skrek efter folk som brinner och vill utvecklas och ta ansvar - det beslutet känns bara så himla snyggt.

Kollegorna är charmiga (och som vanligt så liknar en hel del så många gamla man lämnat bakom sig), chefen är underbar och jag har inte fallit för en enda en hittills. Ha! Det är annorlunda mot den stora city-butiken i Uppsala, absolut. Jag tror att jag har frågat efter leg på 20 pers på 5 heldagar - och det är helt galet från vad jag är van vid. Där frågar man om leg på 20 pers efter en timme, alla gånger.

Men vår kundkrets består främst av östermalmsdamer, kontorsnissar, företag och vinsnobbar. Minst sagt my cup of tea. Otroligt mkt intressanta och roliga kundmöten. Idag har vi dessutom möblerat om all whisk(e)y inför modulskiftet 1a oktober (ändrade priser, indelningar, nya varor etc.) och bokat in lilla mig på en utbildningskurs under hösten för just varugruppsansvar, samt en i vinter med ost och vin-tema. Tror ni att jag belåten eller? Jaaa.

Jag vet i helvete hur det här ska gå. Allvarligt talat. Hur länge jag ska trivas, hur det hela utvecklas, vad jag ska göra med min oavslutade fil kand-examen (mina kära övre medelklassföräldrar är inte speciellt överlyckliga över mina nya livsval...), hur resten av livet kommer att sluta (det där har fan alltid varit mitt problem. Planeringsfreak som vill ha koll på läget, liksom. Tragiskt!), men....

MEN. Det känns SKITBRA! Jag är ASNÖJD! Magkänslan jublar. Allting känns helrätt. Jag brinner, jag vill, jag kan, jag ska. Vad mer behövs? Vad kan vara mer rätt än att känna så? Så jag ska försöka att bara vänta och se. Spännande va? Pss.

I alla fall. Fredagkväll. Imorn ska jag upp kl. 06 och ta mig till TÄBY C av alla jävla ställen och jobba smack hela dagen och få fett med OB. Tro mig, jag behöver alla pengar jag kan få. Fick alldeles var låg lön idag (när har någon någonsin ätit nudlar till middag på självaste lönedagen, f ö ?) och har miljarder skulder. Det blir till att låna/sälja aktier/föra över lite sparkapital - vad som nu är smartast, så länge.

Men tro mig. I den här takten kommer jag, med mina standards, att vara miljonär lagom till jul... Så det känns inte så jävla jävligt trots allt (mkt medveten om att jag är lyckligt lottad som har lösningar att tillgå).

Jag ska föresten försöka låta bli att festa i helgen. Sedan jag flyttade hit har det blivit fre-lör VARJE helg. Som värsta ungdomen! Haha. Men hoppas på att lyckas möta upp min fina Thomas imornkväll i alla fall. Så det så.

Litteraturkursen ska jag alltså hoppa av. Vinutbildningen på distans fortsätter jag givetvis (det är så jääävla roligt!). Och om de bara kommer hit och målar om min lägenhet snart så ska jag se till att både ha inflyttningsfest (läs: våga släppa in folk...) och få lite mer ordning på tillvaron.

För att inte tala om att jag ska börja leta lägenheter på Östermalm eller så. Weeey! "Stockholm, Stockholm ska det va. Ja, Stockholm, Stockholm världens stad!" (Och Hälsingland och Dalarna! Förstås. Och kanske Linköping. En aning)

Nyss saknade jag föresten Uppsala lite grann för första gången sedan jag kom hit. Det var ett reportage på TV. Kollegorna saknar jag hela tiden. Verkligen. ALLA, men kanske (tyvärr) främst en. Det är en himla fin stad. Och jag önskar att jag kunde åka tillbaka redan 2a oktober, men då ska jag ut och rajtantajta mig med nya jobbet. Dessutom är det alldeles för tidigt. För att återse en och annan. Främst en nu igen.

Så jag låter bli, trots att jag vill så mkt att hälften vore betydligt mer än nog... Men i sinom tid, så. Vinprovning ska jag tydligen dit och hålla redan måndagen den 11e oktober och då lär jag nog råka hamna på Svava somehow. ;-) We'll se how that goes.

I alla fall. Här flyter det på. Som sagt. Som fan. Hoppas att det gör det för er också.

Nightey night!

1 kommentar:

Camilla sa...

ÅÅÅååå härligt härligt!!! Som sagt, det kanske inte blir så illa med en höst i sverige i alla fall??

Jag tror att det kan finnas hopp - och det vill inte säga lite ;P