söndag, oktober 31, 2010

I glädje och i sorg


Söndagkväll. Helgen snart till ända och imorn ska jag upp 04.00 och åka till Grythyttan för sista gången den här terminen. Efter det blir det jobb resten av veckan och på fredagkväll bär det av till Linköping för att sammanstråla med vänner och familj, samt fira Marias 25-årsdag.

Jobbet går kanon. Lägenheten är, äntligen!, helt färdig. Allt som ska vara där är i förrådet, det är städat, organiserat och hur fint som helst. Jag har till och med lyckats helkroppsrenovera mig själv idag. Haha. Samt gått söndagspromenad och sovit ut riktigt ordentligt. Redo för en helt ny vecka, for sure.

Det var ytligheterna. Vid sidan av det befinner jag mig smått i chock fortfarande. Vår älskade, otroligt coola och jättefina gamla alltiallo (läs: hembiträde of some sorts) har nämligen fått en hjärtinfarkt och dött. Blott 68 år gammal och väldigt plötsligt. Det sjuka är att hennes man fick en först och medan han låg på sjukhus fick hon en och klarade sig inte. Ni vet väl vad de säger om par som vuxit ihop och inte klarar sig utan varandra... Jag tvivlar dessvärre på att han klarar sig nu, om han ens vet om vad som har hänt med henne.

Hon har betytt en hel del för mig och kan jag ska jag verkligen försöka ta mig till begravningen. Det är så svårt att ta in och som bekant får jag panik inför hela dödsbegreppet och vill inte ens tänka på var sjutton hon har tagit vägen. Idag är inte en ateistdag, mina vänner. Idag känns livet mest obegripligt.

I övrigt så saknar jag. Fortfarande. Fast just på den fronten har det hänt en hel del. För det är uppenbarligen inte bara jag som gör det... Vad jag egentligen ska göra med den informationen på sikt återstår att se. Vi har sagt att vi ska ses, om än inte preciserat när. Men åh, jag längtar.

Mitt fina lilla karlhelvete.

Inga kommentarer: