tisdag, februari 24, 2009

Bokrea och kungabröllop


Så här dags för ett år sedan var det tydligen "strålande sol och säkert 13 grader varmt." Jobbigt? Ja. Jag minns inte senast jag såg marken helt snöfri och det säger väl en del.

Nåväl. Det här är i alla fall ingen dålig tisdag. Jag sov ikapp Oscarsnatten imorse, efter att ha spenderat gårdagskvällen festplanerandes med Andrea och dessutom med lite The L Word. Det kan tänkas att det blir en sväng till Stockholm i helgen och då kanske jag kan passa på att äntlien se Doubt.

Precis hemkommen från en liten shoppingrond sitter jag här med kaffe och en semla. Fettisdagen, ni vet. Först tog jag en sväng förbi jobbet och såg till att vår nyanställda tjej tog över mitt pass dagen efter Andreas och mitt födelsedagspartaj. Lycka! Nu kan jag vara bakfull här hemma istället för i kassan på Systemet. Sedan var jag naturligtvis och spanade in bokrean. Det mesta ska köpas imorn (då CSN anländer), men lite köpte jag i alla fall på en gång.

En bok om Det Sydafrikanska vinet för 119 spänn. Strindbergs Ett Drömspel (som vi ska läsa till imorn). En bok för språknördar, Med andra ord ("Språkälskarens guide till världens märkligaste ord och uttryck"). Världens citat, nörd som jag är. Och så Heart of Darkness av Joseph Conrad. Den på svenska kostade 200 spänn. Den på engelska kostade 22. So go figure... Hade engelska varit hans modersmål hade den engelska naturligtvis varit självklar, men nu är han faktiskt från Ukraina, så det var lite vilket som. Priset avgjorde.

Imorn blir det till att köpa lite Mitch Albom, J.M. Coetzee, Thomas Mann och så Selma Lagerlöfs dagboksanteckningar. Dessutom lite kurslitteratur och eventuellt lite annat smått och gott.

Har ni föresten hört om kronprinsessan Victoria och Daniel Westling, som äntligen fått varandra? Jeez, deras "tillkännagivandeintervju" måste vara det mest obekväma någonsin. Precis allting kändes inövat och stelt. Jag är så glad att jag inte råkade födas in i den familjen. Kan ni föreställa er vilken makalöst bra prinsessa jag skulle bli? Ha. Fast i och för sig, då skulle kanske mina chanser att få gifta mig med Meryl Streep vara större än vad är nu... Sedan så är ju Daniel Westling faktiskt min mosters särbos fasters son. Kungabröllopsinbjudning, yes please!

Inga kommentarer: