onsdag, februari 25, 2009

La Shopping and le future


Dagen började med Strindberg (Ett Drömspel och Spöksonaten, närmare bestämt) och en helt ny delkurs. 1900-talslitteratur nu alltså. Med Joyce, Conrad, Virginia och de andra. En ursöt, gammal man med bockskägg, käpp och härlig röst är föreläsare. Hihihi. I have a good feeling about it.

Dagen fortsatte med en delicious fisk- och skaldjurssoppa som följdes av shopping. Den mest verklighetstrogna fake-orkidé ni någonsin kan föreställa er (för jag har gett upp min riktiga vid det här laget. Eller alltså. Jag slutade vattna. Och lyckades aldrig börja igen). Ett syrénlila uppläggningsfat. En blå topp. Örhängen. Och Kanebos silkesmaskara (som är grym!).

Och naturligtvis böcker. Karin Boyes Kallocain. Söderbergs Doktor Glas. Almqvists Drottningens Juvelsmycke. Tjechovs Körsbärsträdgården. Ray Kluuns En sorts kärlek. Och så en bok om maltwhisky, en bok om champagne och mousserande vin och en jättesöt fickbok om vin. Och en om muffins och smoothies. Som råkar vara det bästa jag vet. Det här med att faktiskt tillverka innehållet är en annan historia... Hur nöjd som helst, naturligtvis.

Imorn blir det till att sitta på Engelska Parken och skriva C-uppsats smack hela dagen. På fredag och lördag ska det jobbas. Sedan eventuellt Stockholm, som sagt. We'll see.

Under tiden funderar jag på min sommar och kanske framför allt min höst. Ett jobb som jag älskar, med kollegor som jag älskar, på ett ställe som jag älskar - med hästar och skogspromenader och äntligen tid att göra allt det där man inte hinner med som student. Går det att tacka nej till det?

Att få skriva, läsa ut alla de där böckerna och lära sig så mycket man bara kan om vin, öl, champagne och whisky. Samt lista ut framtiden. Verkligen ha tid att sitta och researcha utbildningar. Och så vidare. Nå, som sagt. Ingenting tas ut i förväg, men jag vet åt vilket håll hjärtat lutar.

Inga kommentarer: