lördag, mars 14, 2009

Schlagerfinalen


Melodifestivalen 2009. Finalen. Jag skulle egentligen befunnit mig på schlagerbalihoo långt hemifrån, men jag är sjuk och har ingen röst, så jag sitter här alldeles ensam och pimplar whisky istället. Så länge jag hinner bli frisk innan onsdag är det lugnt. Den dagen och de som kommer är nämligen fullspäckade och icke möjliga att ställa in. Så det så.

Petra Mede är fantastisk. Schlager är fantastiskt. I love it. Det roliga är att alla föromröstningar visar på att Caroline leder, tätt följd av Malenas operanummer. De övriga ligger långt efter. Som jag har förutspått: svenska folket vill ha allt annat än common radiopop i år. Tycks det. Om inte varenda fjortis i landet röstar på antingen Måns eller EMD. Fast Måns har ju den där grekiska gud-konkurrenten, vilket det har påpekats något sanslöst i media, som det är faktiskt frågan.

Jag gillar verkligen alla låtarna, så det spelar mig ingen större roll. Men jag tycker inte att vi ska skicka Agnes eller EMD. Helst Malena eller möjligtvis Caroline. Det vore himla skoj. Alcazars låt är skitbra, men hur bra skulle det gå i Moskva? Ja, bättre än för Måns eller EMD i alla fall. Vi kan inte skicka H.E.A.T heller. Hårdrocken är sanslöst slutkörd efter Lordi och alla 20 härmapor efteråt. Det ska i vilket fall som helst bli riktigt spännande att se hur det går, det här.

En sak är i alla fall säker. Om vi verkligen vill ha något så annorlunda som 'Snälla, snälla' i Eurovision. Då ska låten fan inte översättas utan köras på svenska. Det är ju så alla östeuropeiska låtar har vunnit de senaste åren, så... Let's just leave it at that.

Ja, okej. Agnes är bra. Låten är bra. Men den är alldeles för lik Hero och Agnes är alldeles för lik Charlotte: håret, outfiten, the lot. Till och med mikrofonen är ju samma! Slutsats: nej.

Emilia är också annorlunda, om vi nu ska tänka taktiskt inför stora finalen. Hon, Malena, Caroline och möjligtvis Alcazar är väl de som har störst chans att sticka ut där.

Och jag älskar verkligen Sofias Alla. Men som jag sagt förut: Sverige kan inte skicka ett bidrag på grekiska till Eurovision. Det skulle definitivt inte funka.

Och där kom Medes bästa skämt för kvällen, då hon driver med Alexander Bard. Mohaha.

Som kvällens sista bidrag kommer då äntligen Malena. And I think it's a good thing. Det är opera, det är disco och det är coolt. Det är gayvänligt, vackert och konstigt. En bättre kombo har i alla fall inte jag sett på länge.

Och Petra är tillbaka i nunneoutfiten. Love it!

Nu. Jag gissar på att Malena vinner, tätt följd av Caroline och Måns i valfri ordning. Sedan kommer EMD, Agnes och Alcazar i en enda röra. Därefter Emilia och Sarah. Sedan vet jag inte riktigt. Sofia, Molly och H.E.A.T lär få dela på botten. We'll see.

Omg! They brought the lesbian chick from two years ago! Nu ska vi tydlige se hur den internationella juryn har röstat. De gav Malena en 1:a, Caroline en 10:a (!) och Sarah Dawn Finer fick 12:an. Wow! Oväntat värre. Jag tror det här bådar gott för Carro, måste jag säga....

Dags för de svenska jurygrupperna. Det verkar som om Caroline slåss främst med Måns, följt av Sarah och Malena. Och hittills ligger EMD allra sist. Får se om fjortisarna kan rädda dem från totalt fiasko. Jag älskar Sveriges komiker som representanter för grupperna. Herregud, vad jämt det är. EMD har åkt upp. Jag blir tokig! Hur ska detta sluta? Det mest förvånande är väl att det går så himla bra för Sarah. Okej. Måns leder. Sedan Sarah, Alcazar, H.E.A.T (???) och sedan Caroline och EMD. Frågan är om Carro kan få tillräckligt med röster för att slå Måns? Jag börjar tvivla. Det här kan ju gå hur som helst.

Kul med en annorlunda version av Hero. Kul att Charlotte är med och att hon är brunett igen.

Sarah fick endast 12 p av svenska folket och är alltså helt körd. H.E.A.T får 24:an. Ojjjj! Måns får 48:an! Han kommer inte att vinna! Alcazar får 72:an och lär inte heller vinna. 96:an går till EMD. Och då lär alltså Caroline få hela 144:a poäng. Nu får vi se. 120 går till Caroline. Oj! Nu då? Vad händer? Vem får 144? Malena vinner ju om hon får 144. Hon slår Carro då! Så...?

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Omg! Det är ju helt jävla sjukt! Det trodde jag aldrig! Fy fan vad härligt! Det var preciiiiiis vad jag sa! Sa jag inte? Malena och Carro! Carro o Malena! Yay, jippie och hurra! Malena är verkligen hur chockad som helst.

Med en urläcker, blond kvinna med whiskyröst som ser ut som ett mellanting mellan en gayikon och en transvestit och sjunger opera så kan det inte gå annat än bra i Moskva. Så det så!

RÄTT LÅT VANN! Så inåtihelvete också!

Inga kommentarer: